Разказвах на момчетата ми тези дни, че колкото и странно да им звучи, моето поколение рециклираше. Тогава по друг начин го наричахме – предаване на вторични суровини, но го правехме всички. Възрастните пазаруваха с торбички за многократна употреба, които представляваха многоцветни мрежички от здрава нишка, заемащи много малко място в сгънато положение и много разтегливи, за да поберат покупките. Подобни на тях успях да си намеря и сега много ги използвам – не само за пазар, но и за съхранение на билки и продукти. Освен това родителите ни предаваха стъклените шишета и празните буркани от кисело мляко в супермаркета, а ние – децата – имахме задължение да предаваме хартия за вторични суровини всяка година.
Като много хубави идеи в онези времена, и тази се разваляше донякъде от задължителния елемент и някои се измъкваха с дребни хитрини, но принципно това създаваше добри навици. Например тогава нямаше интернет, съответно нямаше и медии онлайн. Всяко семейство беше абонирано за много вестници и списания, защото информацията я получавахме от периодични издания. И предаването на вторични суровини даваше нов живот на всичката тази хартия.
Така че макар в училище да не сме учили за екология, ние имахме някои екологични навици.
Един от тези навици, които са ми останали от моето детство, е голямото разчистване и подреждане преди новата учебна година. Успях да науча и момчетата да го правят. Може би ще питате защо през август или септември, а не в края на учебната година? Предполагам, че така се настройваме лека-полека за края на ваканцията, който неумолимо приближава.
Ето ви примерен подробен план, с който по-големите деца могат да се справят съвсем сами, достатъчно е да им хвърляме едно око. На по-малките ще се наложи да помогнем, но е добре да не го вършим вместо, а заедно с тях. Това ще ги научи на ред и организация, но освен това и ще създаде добри еко навици у тях.
Ще е полезно да направим списък, който децата да отмятат с тикче, когато приключат с нещо. Според тежестта на задачата всичко това може да се приключи за един следобед, но може да отнеме и два дни. Нека поощрим детето само да си определи срок, но е хубаво да не е твърде разтеглив. Не е нужно вашият списък да е като моят, може да добавяте, размествате или изтривате. Това е само идея.
1) Дрехи
- - Всички скъсани и извехтели дрехи слагаме в чували и предаваме за рециклиране.
- - Всички омалели, но запазени дрехи отиват в кашони за подаряване или продаване.
- - Всички дрехи, които са по мярка и ще се носят, се сгъват и преподреждат в шкафове.
Полезен съвет: Дрехите е практично да са разпределени не само по вид и сезони, но и по предназначение – примерно дрехите за спорт на детето да са на отделно място, за да си намира лесно каквото му трябва и да не разхвърля цял шкаф, докато търси правилната тениска или чорапи.
2) Играчки и игри
- - Отделяме счупените и непотребни играчки за рециклиране.
- - Всички здрави игри и играчки, които детето вече няма да използва, отиват за даряване. Някои от тях, които са любими и детето иска да запази, прибираме в кашон.
- - Игрите и играчките, които ще се използват, почистваме и подреждаме. Пластмасовите играчки могат да се почистят с разтвор със сода бикарбонат, той е напълно безвреден. (5 лъжици сода се разтварят в литър вода). Ако детето има плюшени играчки или възглавнички за декорация или игра, трябва често да ги перем. Аз лично предпочитам да ги суша в сушилня, не само защото стават по-пухкави, но и защото така всички малки власинки и пухчета, които са предпоставка за алергии, се отстраняват.
Идея: Играчките, които пазим за спомен, трябва да са чисти, (изпрани, ако са плюшки), подсушени и добре опаковани в плътен кашон или здрава кутия за дългосрочно съхранение. Можем да надпишем опаковката с името на детето и годината. Ако детето води дневник или рисува, или създава някакво лично творчество, можем да сложим всичко това заедно с играчките в един общ кашон или кутия. Някоя любима тениска, която вече не се носи, или сувенир също ще намери място там.
3) Книги
- - Според възможностите ни за съхранение можем да пазим всички книги на детето в библиотека в неговата стая или в нашата библиотека. Някой ден то ще стане родител и ще се радва да чете на своето дете от тях. Ако обаче разполагаме с ограничено пространство, нека поощрим детето да дари книгите, които е надрасло на читалище, библиотека или по-малко приятелче. В този случай е хубаво да му запазим в кутията за спомени някоя любима книжка от тази възраст.
- 4) Учебни материали
-
- - Учебниците, ако не се връщат в училище, можем да дадем на по-малък ученик. Дори да има безплатни от училище, много деца използват втори учебник, за да не разнасят един напред-назад.
- - Помощните материали – сборници и други можем да подарим или продадем, ако детето ги е запазило.
Идея: Моментът е подходящ да поговорим как книгите и учебниците трябва да се пазят и в тях не бива да се драска.
- - Пластмасовите подвързии за учебници могат да се използват многократно. Ако са захабени или изцапани, можем лесно да ги почистим с с разтворен течен сапун и влажна кърпа, а после да ги подсушим.
- - Празните листове от стари тетрадки могат да се ползват за упражнения и чернови. За по-пригледно можем да ги приберем в джоб или папка.
- - Старите бележници, в които детето си е отбелязвало различни задачи, читателските дневници и други подобни могат да отидат в кутията за спомени. Ако ще ги рециклирате, разгледайте ги преди това. Оттам излизат много мили неща. Ако не друго, поне можем да ги снимаме.
- - Моливите, флумастери, гумички и острилки, писалки, боички и пастели, линийки и пергели, и всякакви други пособия се преглеждат и тези, които ще се използват, се отделят, почистват и подреждат в кутия или моливник. Останалите отиват за рециклиране, когато са от подходящ материал, или ги изхвърляме. Нови купуваме чак след като проверим от какво ще има нужда детето.
- - Раници, спортни сакове и моливници се изпират и се преценява има ли нужда от нови или може да използва същите. Което няма да се използва и е запазено, може да се дари или продаде. Ако не, отива за рециклиране.
Полезен съвет: Когато изхвърляте старите тетрадки по литература, прегледайте ги. Ще искате да запазите някои, ако не и всички съчинения на децата си.
- 5) Хоби материали
-
Повечето деца поддържат шкаф или чекмедже с различни хоби материали и колекции. Много често този шкаф се превръща във вехтошарник. Макар че хобитата нямат особена връзка с новата учебна година и са целогодишни занимания, моментът е идеален да поощрите детето да разчисти и хоби шкафчето си, да го подреди, да види кое няма да се използва вече, да прибере в кутията със спомените някои произведения, за да освободи място за нови.
Разбира се, винаги можем да свършим всичката тази работа и сами, и ще стане много по-бързо, а вероятно и по-добре. Но нали знаете тази китайска поговорка за камъчетата, които махаме от пътя на детето си, а после те се превръщат в скали, които падат върху ни? Е, ако не искаме тези скали да ни падат по главите, когато надникнем в стаята на тийнейджъра, нека научим децата от малки да си разчистват сами камъчетата, шкафчетата и всичко останало.
А ние ще сме зад гърба им да помогнем, винаги когато трябва, но не да го свършим вместо тях.