Cover (1)

Кога да потърсим специалист? Норма и извън норма в развитието на детето

22.02.2022 12:00 15 0

Какви са отделните етапи, през които преминава детето, докато расте? Как да следим развитието му от неговото раждане до 4-годишна възраст и кога да потърсим специалист?

Когато станем родители, наред с ежедневните грижи, които полагаме за малките си копия, ние сякаш под лупа започваме да следим всеки детайл от тяхното развитие.  Започваме да четем, да се интересуваме и да сравняваме усвоените умения на нашето дете с предписанията за конкретната възраст. Докато детето расте и по-конкретно – до седмата година, всеки миг, всеки ден е ценен. Капацитетът за развиване на мозъчните връзки е най-интензивен до седмата година, след това може да се надграждат положените основи. Поради тази причина е много важно, когато детето има проблем в развитието си, ние като родители да го разпознаем и предприемем действие възможно най-бързо. Трудно е, болезнено е, но времето е най-ценният помощник в това отношение.

Нарушенията в развитието не се изразява само в говорно отношение. То е само видимата част от проблема. Много по-съществени са възприемането на информацията и обработването й – разбиране на това, което казва възрастният, изпълняването на елементарни инструкции. Специалистите наблюдават нарушенията в развитието в няколко различни аспекта и те са следните:

Груба моторика - движенията на тялото, баланс, ходене, скачане, пълзене, разположението на тялото в пространството

Фина моторика -хващане на предмети, манипулиране с предметите, натискане на копчета, писане, рисуване, самообслужване

Когнитивни процеси - възприемане на информация, разбиране, обработване на информация, продукция на действие или говор

Реакция на различни стимули - звукови, зрителни

Каква е връзката между двигателното и умственото развитие?

Двигателната активност е пряко свързана с умствената дейност и ни дава информация за психическото развитие на детето. Ето и най-важните моменти, които се възприемат от специалистите като норма в развитието на детето по възраст:  

Норма в развитието на 3-4 месечното бебе: Бебето се усмихва, гука, хваща предмети като не е нужно това да е целенасочено, хваща се за пръстите на възрастния, надига се, поставено по корем задържа главичка изправена

Норма в развитието на 6-7 месечното бебе: Появява се лепетна реч – това не означава проговаряне. Лепетната реч е повтаряне на срички в дълга поредица и е подготовка на говорния апарат. Пример: бабабабаба, мамамамама. Хващателният рефлекс е целенасочен – да се вземе предмет/играчка. Започва да плаче, когато майка му, или възрастният, който се грижи за него, излезе от стаята.

Норма в развитието на детето на 1 година: Лазене, ходене с помощ от възрастния, проговаряне с кратки обръщения към мама и тате, без да я има тази удължена безсмислена повторяемост на срички. Слага всичко в устата (в тази възраст детето опознава света чрез устата си), любопитства и е физически активно

Норма в развитието на детето на 1,6г: Ходи само, без помощ от възрастен, има по-обогатен речник с думи, имитира звуците на животни (па-па, бау, мау и т.н.). Може да следва елементарни инструкции (да натисне копче, да покаже с пръст, да хвърли нещо в коша и т.н.), обръща се, когато е повикано по име.

Норма в развитието на детето на 2 години: Съставя изречение от две думи, играе с кубчета, задържа вниманието си върху дадена дейност около 10-15 минути (това е свързано е с внимание, памет и концентрация). Подава и хвърля топка, тича.  След 2,3г може да се работи върху сваляне на памперс до 3 годишна възраст е нормата, в която да се овладее ходенето на тоалетна. Пие от чаша.

Норма в развитието на детето на 3 години: Съставя изречения с по няколко думи, може да се храни само, да се облича и обува само (дали възрастните позволяват е друг въпрос). Вниманието му може да се задържи около 20 минути за нещо, което му е интересно. Може да говори за себе си в 3л.ед.ч. Започва да се появява и Аз формата, като идва заедно с кризата на третата година, описана подробно в предишната статия. Започва да търси връстници за игра, започват ролевите игри. Разбира се родителят може да се включи с 3 или повече последователни инструкции (Пример: „Хвърли това в коша. Вземи мокра кърпа. И си избърши ръцете.“). Катери се, има синхроничност при изкачване на стълби, катерене.

Норма в развитието на детето на 4 години: Говори с пълни изречения (не винаги правилни граматически), самообслужва се (обличане, събличане, хранене, ходене до тоалетна, миене), оцветява в контури, реже, лепи, може да запази внимание от около 15-20 минути за неща, които не са му много интересни. Напълно осъзната Аз форма на изказа за себе си.

Въпреки посочените норми, всяко дете е различно и не винаги попада напълно в поставените от специалистите рамки. А, вие, родители не спирайте да прегръщате, играете и да се забавлявате с вашите деца, защото дългите часове пред телевизора и недостатъчното общуване с малкия човек, могат да се отразят негативно на развитието му.